джерело
Мотивація підлітків через активацію внутрішньої системи винагород.
Ідея «винагороди» зазвичай асоціюється з батогом і пряником. Багато
хто з нас роздає "пряники" - зірки, смайлики, похвали, гарні оцінки,
сертифікати - за правильно виконані завдання.
Таким чином, ми, як правило, нагороджуємо за те, що подобається НАМ (вчителям).
Але психологічні дослідження показують, що такі винагороди часто досягають прямо протилежної мети.
Дослідження мотивації в не-навчальному середовищі (наприклад, в бізнесі) також переконливо доводять це .
"Коли йдеться про виконання завдань, що потребують лише механічних навичок, бонуси працюють: чим вища оплата, тим вища продуктивність. Але
як тільки завдання потребують використання хоча б елементарних
когнітивних вмінь, підвищення нагороди призводить до падіння
продуктивності."
( D. Ariely, U. Gneezy, G. Loewenstein, and N. Mazar, Federal Reserve
Bank of Boston Working Paper No. 05 – 11, July 2005; NY Times, 20 Nov.
08)
Ключові факти про наш мозок:
А) Навчання є фізичним процесом, і щоразу, коли ми вчимося, мозок
змінюється. Не існує навчання без фізичної зміни головного мозку.
- Мозок реагує на зміст, актуальний для учня. Якщо зміст є життєво
важливим, тобто сприяє виживанню, мозок обов’язково зацікавиться і
запам’ятає його.
- Мозок повинен тримати все під контролем. «Ніщо зовні не може змусити мозок вчитися. Він має вирішити самостійно. Таким
чином, щоб допомоги учням чогось навчитися, потрібно допомогти їм
відчути, що вони контролюють процес». (James Zull)
- Емоції відіграють ключову роль в процесі навчання - вивільнення певних хімічних
речовин (допамін, адреналін, серотонін та ін.) робить можливим
зростання нейронних зв’язків. James Zull стверджує, що найбільші і
найпотужніші зміни мозку відбуваються із залученням емоцій до процесу
навчання.
В) Мозок має систему страхів і систему задоволення. Система задоволення – це «хочу-система», і система страху – це система «уникнення».
Вміння визначати, що для нас необхідно і чого нам потрібно уникати,
має вирішальне значення для нашого подальшого виживання. В результаті в
мозку розвинулась система покарання / винагороди, яка проявляється як
почуття страху або почуття задоволення.
• Система задоволення - це мозковий центр винагороди. Наш мозок
винагороджує нас за розуміння, за розвиток вищих когнітивних функцій
мозку.
• Ми отримуємо радість від успішної цілеспрямованої дії, а отже, від самого навчання.
• Таким чином, важливим є не навчальний процес, який приносить
задоволення за рахунок розваг і веселощів. Швидше, це культура навчання,
яка дозволяє учням брати участь у дослідженні мови, набувати досвід,
розуміти і опановувати нову мову. Це означає, що студенти усвідомлюють
свій прогрес і отримують нагороду від мозку - радість. Навчання створює
радість!
Зовнішні нагороди:
• Якщо студенти отримують зовнішню нагороду за свої досягнення, це
позбавляє їх відчуття контролю над ситуацією. Головним інтересом починає
ставати отримання нагороди, а не навчання. Через деякий час вони будуть
робити все можливе, щоб отримати більше нагород, і повністю
випускатимуть з виду навчання-що і відбувається, коли студенти обманюють
на тестах!
• Але зовнішні нагороди можуть бути корисними, наприклад, щоб започаткувати інтерес учнів до предмета.
Важливість «власності»:
• Знання, які отримані через особисті відкриття, тримаються довше і є більш приємними
для учнів. Ще одна важлива риса такого навчання - створення в учня
відчуття «власності», заснованого на усвідомленні: «Я зробив це сам!»
• Коли ми відкриваємо щось нове, коли ми розвиваємо власну ідею, ми
усвідомлюємо себе творцями і власниками нашого творіння. Це допомагає
нам розвивати наші навички мислення, тому що усвідомлення себе
«власником» означає, що ми залучені в процес метапізнання, тобто,
покращуємо нашу здатність мислити про мислення. Крім того, ми відчуваємо
радість - нагороду від нашої внутрішньої системи винагороди.
Практичні рекомендації
1. Використовуйте «позитивний відгук», а не похвалу.
У своїй книзі Мотиваційні стратегії на уроці мови Zoltan Dörnyei говорить, що коли вчителі дають «позитивний відгук» це
включає позитивний опис учнівських досягнень, прогресу та старанності.
Найважливіше, цей відгук повинен надавати учням інформацію, а не оцінку
за зовнішніми стандартами.
Приклади позитивних відгуків(з Classroom Management Techniques, Jim Scrivener, Cambridge University Press, 2012, 9. 166):
Мені дійсно сподобалось читати цю історію. Частина про плавання заставила мене голосно сміятися.
У цій вправі 10 правильних відповідей з 10. Що ви відчуваєте стосовно цього?
Ви відповіли на всі письмові питання правильно. Було тільки 3 маленьких граматичні помилки.
Я бачила, як наполегливо ви шукали відповіді, але я боюся, що ці чотири – неправильні. Чим можу я роз’яснити завдання?
2. Допомагайте учням бути в курсі їхнього навчального прогресу.
Переконуйтесь, що учні з часом більше відчувають, як проходить їхнє навчання, і стають менш залежними від похвали вчителя.
Приклади:
3. Залучайте учнів до цілеспрямованої діяльності і надайте їм можливості для розвитку.
- Робіть все можливе, щоб учні все більше і більше усвідомлювали, що
навчання є мовною діяльністю, яка потребує планування, де постановка
цілей має важливе значення. Можна почати з обговорення цілей на початку
уроку та зробити висновки наприкінці уроку, коли ми перевіряємо, чи
досягли поставлених цілей.
- В якості наступного кроку, ми можемо поступово залучати студентів
до обговорення різних шляхів досягнення цілей, з тим, щоб кожен міг
обрати найкращий шлях для себе.
- Використовуйте оповідання: James Zull підкреслює, що очікування
розвитку подій - найголовніше, що змушує нас читати книгу або дивитися
фільм. "Наше тіло не рухається, коли ми читаємо, але рухається історія.
Тож причина, чому ми із задоволенням читаємо, в тому, що ми хочемо, щоб
щось трапилося, або нам цікаво, що станеться. Історія «кудись
рухається», - і в той час як ми читаємо, ми сподіваємося, що вона буде
розвиватися в потрібному напрямку, і ми страждаємо коли це не так. І
єдина причина, щоб продовжити читання - це очікування розвитку подій!
4. Допомагайте студентам відчути себе «власниками» іноземної мови.
Основними елементами розвитку почуття «власності» є свобода і вибір.
«Розжовування» матеріалу робить учнів залежними від вчителя і створює
відчуття безпорадності. Знання, отримані через особистісні відкриття,
навпаки, краще закріплюються і є більш приємними для студентів.
Давайте студентам вибір. Наприклад:
• Вам потрібен час, щоб повторити форми «неправильних» дієслів, перш,
ніж робити завдання? Ви хочете спочатку попрактикувати діалоги в парах?
• Ви хочете зробити спочатку вправу 3 чи 4? Хочете розіграти рольові ігри зараз або в кінці уроку?
• Просіть окремих учнів робити вибір (але кожен учень в класі має
отримати свій шанс): Олеже, на наступному уроці ми перейдемо до сторінки
78, або ж іще попрацюємо над сьогоднішнім матеріалом?
Дайте їм шанс вирішити, який проект робити.
Заохочуйте їх створювати тести для себе/класу.
• Час від часу, використовуйте «Меню дня». Це список завдань, які
студенти повинні зробити на уроці або в останні двадцять хвилин серії
уроків, або на уроках англійської мови протягом цілого тижня – часові
рамки обираєте ви.
Поради 5 - 7 говорять самі за себе:
5. Використовуйте актуальний матеріал.
Створюйте і підтримуйте в учнів відчуття, що матеріал кожного
уроку є життєво важливим. Для додаткової інформації дивіться книгу
Kieran Egan, Romantic Understanding та English in Mind, Puchta, Stranks,
Lewis-Jones як приклад книги, зміст якої багато студентів вважають
актуальним для життя.
6. Давайте складні завдання своїм учням - але не дуже багато!
7. Використовуйте стимули і уникайте «Якщо .. то»
Час від часу (наголос на час від часу!) можна спробувати одну з наступних стратегій, запропонованих Zoltan Dörnyei.
• Не створюйте систему «якщо ... то». Пропонуйте нагороди-сюрпризи
після того, як студенти досягли чогось, і не обіцяйте нічого наперед.
Таким чином, ви можете оцінити досягнення, не прив’язуючи нагороду до
завдання, і студенти будуть зосереджені на завданні, а не на стимулі.
• Час від часу, давайте студентам вибрати нагороду замість того, щоб
обирати самостійно. Це підвищує цінність нагороди, і нею може стати
вибір вправи для виконання, пісні, або змісту цілого уроку.
Рекомендована література і відео:
Dörnyei, Z. (2001) Motivational Strategies for the Language Classroom. Cambridge University Press.
Egan, K. Romantic Understanding: The development of Rationality and Imagination,
Ages 8 – 15. Routledge 1990.
Kohn, A. (1999) Punished by Rewards. The Trouble with Gold Stars,
Incentive Plans, A''s, Praise, and Other Bribes. Boston: Houghton
Mifflin.
Pink, D. ‘The puzzle of motivation’. A TED talk
http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html
Puchta, H. J. Stranks, P. Lewis-Jones, English in Mind 2nd edition, a
course-book for teenage students. Cambridge University Press, 2011.
Scrivener, J. (2012) Classroom Management Techniques. Cambridge University Press.
Zull, J. E. (2002) The Art of Changing the Brain: Enriching the
Practice of Teaching by Exploring the Biology of Learning. Sterling VA:
Stylus Publishing.
Zull, J. E. (2011) From Brain to Mind: Using Neuroscience to Guide Change in Education. Sterling, VA: Stylus Publishing.
Мотивація підлітків через активацію внутрішньої системи винагород.
Ідея «винагороди» зазвичай асоціюється з батогом і пряником. Багато
хто з нас роздає "пряники" - зірки, смайлики, похвали, гарні оцінки,
сертифікати - за правильно виконані завдання.
Таким чином, ми, як правило, нагороджуємо за те, що подобається НАМ (вчителям).
Але психологічні дослідження показують, що такі винагороди часто досягають прямо протилежної мети.
Дослідження мотивації в не-навчальному середовищі (наприклад, в бізнесі) також переконливо доводять це .
"Коли йдеться про виконання завдань, що потребують лише механічних навичок, бонуси працюють: чим вища оплата, тим вища продуктивність. Але
як тільки завдання потребують використання хоча б елементарних
когнітивних вмінь, підвищення нагороди призводить до падіння
продуктивності."
( D. Ariely, U. Gneezy, G. Loewenstein, and N. Mazar, Federal Reserve
Bank of Boston Working Paper No. 05 – 11, July 2005; NY Times, 20 Nov.
08)
Ключові факти про наш мозок:
А) Навчання є фізичним процесом, і щоразу, коли ми вчимося, мозок
змінюється. Не існує навчання без фізичної зміни головного мозку.
- Мозок реагує на зміст, актуальний для учня. Якщо зміст є життєво
важливим, тобто сприяє виживанню, мозок обов’язково зацікавиться і
запам’ятає його.
- Мозок повинен тримати все під контролем. «Ніщо зовні не може змусити мозок вчитися. Він має вирішити самостійно. Таким
чином, щоб допомоги учням чогось навчитися, потрібно допомогти їм
відчути, що вони контролюють процес». (James Zull)
- Емоції відіграють ключову роль в процесі навчання - вивільнення певних хімічних
речовин (допамін, адреналін, серотонін та ін.) робить можливим
зростання нейронних зв’язків. James Zull стверджує, що найбільші і
найпотужніші зміни мозку відбуваються із залученням емоцій до процесу
навчання.
В) Мозок має систему страхів і систему задоволення. Система задоволення – це «хочу-система», і система страху – це система «уникнення».
Вміння визначати, що для нас необхідно і чого нам потрібно уникати,
має вирішальне значення для нашого подальшого виживання. В результаті в
мозку розвинулась система покарання / винагороди, яка проявляється як
почуття страху або почуття задоволення.
• Система задоволення - це мозковий центр винагороди. Наш мозок
винагороджує нас за розуміння, за розвиток вищих когнітивних функцій
мозку.
• Ми отримуємо радість від успішної цілеспрямованої дії, а отже, від самого навчання.
• Таким чином, важливим є не навчальний процес, який приносить
задоволення за рахунок розваг і веселощів. Швидше, це культура навчання,
яка дозволяє учням брати участь у дослідженні мови, набувати досвід,
розуміти і опановувати нову мову. Це означає, що студенти усвідомлюють
свій прогрес і отримують нагороду від мозку - радість. Навчання створює
радість!
Зовнішні нагороди:
• Якщо студенти отримують зовнішню нагороду за свої досягнення, це
позбавляє їх відчуття контролю над ситуацією. Головним інтересом починає
ставати отримання нагороди, а не навчання. Через деякий час вони будуть
робити все можливе, щоб отримати більше нагород, і повністю
випускатимуть з виду навчання-що і відбувається, коли студенти обманюють
на тестах!
• Але зовнішні нагороди можуть бути корисними, наприклад, щоб започаткувати інтерес учнів до предмета.
Важливість «власності»:
• Знання, які отримані через особисті відкриття, тримаються довше і є більш приємними
для учнів. Ще одна важлива риса такого навчання - створення в учня
відчуття «власності», заснованого на усвідомленні: «Я зробив це сам!»
• Коли ми відкриваємо щось нове, коли ми розвиваємо власну ідею, ми
усвідомлюємо себе творцями і власниками нашого творіння. Це допомагає
нам розвивати наші навички мислення, тому що усвідомлення себе
«власником» означає, що ми залучені в процес метапізнання, тобто,
покращуємо нашу здатність мислити про мислення. Крім того, ми відчуваємо
радість - нагороду від нашої внутрішньої системи винагороди.
Практичні рекомендації
1. Використовуйте «позитивний відгук», а не похвалу.
У своїй книзі Мотиваційні стратегії на уроці мови Zoltan Dörnyei говорить, що коли вчителі дають «позитивний відгук» це
включає позитивний опис учнівських досягнень, прогресу та старанності.
Найважливіше, цей відгук повинен надавати учням інформацію, а не оцінку
за зовнішніми стандартами.
Приклади позитивних відгуків(з Classroom Management Techniques, Jim Scrivener, Cambridge University Press, 2012, 9. 166):
Мені дійсно сподобалось читати цю історію. Частина про плавання заставила мене голосно сміятися.
У цій вправі 10 правильних відповідей з 10. Що ви відчуваєте стосовно цього?
Ви відповіли на всі письмові питання правильно. Було тільки 3 маленьких граматичні помилки.
Я бачила, як наполегливо ви шукали відповіді, але я боюся, що ці чотири – неправильні. Чим можу я роз’яснити завдання?
2. Допомагайте учням бути в курсі їхнього навчального прогресу.
Переконуйтесь, що учні з часом більше відчувають, як проходить їхнє навчання, і стають менш залежними від похвали вчителя.
Приклади:
- Зробіть учнівські досягнення публічними: влаштуйте виставку творів (на стіні класу, шкільного коридору, на
веб-сайті) або виставу наприкінці чверті/ року.
- Використовуйте постери, настінні діаграми, які демонструють результати роботи студентів, розвиток їхніх навичок та вмінь.
- Навчальні журнали, щоденники та блоги, які студенти пишуть в певні проміжки часу, і які допомагають їм
усвідомлювати свої досягнення.
3. Залучайте учнів до цілеспрямованої діяльності і надайте їм можливості для розвитку.
- Робіть все можливе, щоб учні все більше і більше усвідомлювали, що
навчання є мовною діяльністю, яка потребує планування, де постановка
цілей має важливе значення. Можна почати з обговорення цілей на початку
уроку та зробити висновки наприкінці уроку, коли ми перевіряємо, чи
досягли поставлених цілей.
- В якості наступного кроку, ми можемо поступово залучати студентів
до обговорення різних шляхів досягнення цілей, з тим, щоб кожен міг
обрати найкращий шлях для себе.
- Використовуйте оповідання: James Zull підкреслює, що очікування
розвитку подій - найголовніше, що змушує нас читати книгу або дивитися
фільм. "Наше тіло не рухається, коли ми читаємо, але рухається історія.
Тож причина, чому ми із задоволенням читаємо, в тому, що ми хочемо, щоб
щось трапилося, або нам цікаво, що станеться. Історія «кудись
рухається», - і в той час як ми читаємо, ми сподіваємося, що вона буде
розвиватися в потрібному напрямку, і ми страждаємо коли це не так. І
єдина причина, щоб продовжити читання - це очікування розвитку подій!
4. Допомагайте студентам відчути себе «власниками» іноземної мови.
Основними елементами розвитку почуття «власності» є свобода і вибір.
«Розжовування» матеріалу робить учнів залежними від вчителя і створює
відчуття безпорадності. Знання, отримані через особистісні відкриття,
навпаки, краще закріплюються і є більш приємними для студентів.
Давайте студентам вибір. Наприклад:
• Вам потрібен час, щоб повторити форми «неправильних» дієслів, перш,
ніж робити завдання? Ви хочете спочатку попрактикувати діалоги в парах?
• Ви хочете зробити спочатку вправу 3 чи 4? Хочете розіграти рольові ігри зараз або в кінці уроку?
• Просіть окремих учнів робити вибір (але кожен учень в класі має
отримати свій шанс): Олеже, на наступному уроці ми перейдемо до сторінки
78, або ж іще попрацюємо над сьогоднішнім матеріалом?
Дайте їм шанс вирішити, який проект робити.
Заохочуйте їх створювати тести для себе/класу.
• Час від часу, використовуйте «Меню дня». Це список завдань, які
студенти повинні зробити на уроці або в останні двадцять хвилин серії
уроків, або на уроках англійської мови протягом цілого тижня – часові
рамки обираєте ви.
Поради 5 - 7 говорять самі за себе:
5. Використовуйте актуальний матеріал.
Створюйте і підтримуйте в учнів відчуття, що матеріал кожного
уроку є життєво важливим. Для додаткової інформації дивіться книгу
Kieran Egan, Romantic Understanding та English in Mind, Puchta, Stranks,
Lewis-Jones як приклад книги, зміст якої багато студентів вважають
актуальним для життя.
6. Давайте складні завдання своїм учням - але не дуже багато!
7. Використовуйте стимули і уникайте «Якщо .. то»
Час від часу (наголос на час від часу!) можна спробувати одну з наступних стратегій, запропонованих Zoltan Dörnyei.
• Не створюйте систему «якщо ... то». Пропонуйте нагороди-сюрпризи
після того, як студенти досягли чогось, і не обіцяйте нічого наперед.
Таким чином, ви можете оцінити досягнення, не прив’язуючи нагороду до
завдання, і студенти будуть зосереджені на завданні, а не на стимулі.
• Час від часу, давайте студентам вибрати нагороду замість того, щоб
обирати самостійно. Це підвищує цінність нагороди, і нею може стати
вибір вправи для виконання, пісні, або змісту цілого уроку.
Рекомендована література і відео:
Dörnyei, Z. (2001) Motivational Strategies for the Language Classroom. Cambridge University Press.
Egan, K. Romantic Understanding: The development of Rationality and Imagination,
Ages 8 – 15. Routledge 1990.
Kohn, A. (1999) Punished by Rewards. The Trouble with Gold Stars,
Incentive Plans, A''s, Praise, and Other Bribes. Boston: Houghton
Mifflin.
Pink, D. ‘The puzzle of motivation’. A TED talk
http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html
Puchta, H. J. Stranks, P. Lewis-Jones, English in Mind 2nd edition, a
course-book for teenage students. Cambridge University Press, 2011.
Scrivener, J. (2012) Classroom Management Techniques. Cambridge University Press.
Zull, J. E. (2002) The Art of Changing the Brain: Enriching the
Practice of Teaching by Exploring the Biology of Learning. Sterling VA:
Stylus Publishing.
Zull, J. E. (2011) From Brain to Mind: Using Neuroscience to Guide Change in Education. Sterling, VA: Stylus Publishing.
Немає коментарів:
Дописати коментар